A+ A-

Příklad z praxe

Trhací nýty GESIPA® v moderním letadle E-Sling

Během osmi měsíců vyvinulo 12 studentů inženýrského strojírenství a elektrotechniky ETH (Spolková technická univerzita) ve Švýcarsku letadlo E-Sling – čtyřmístné elektroletadlo s modulárním systémem akumulátorů. Východiskem byla stavebnice letadla „Sling TSI“ společnosti Sling Aircraft Pty. Ltd. z Johannesburgu. Práce na výzkumu a analýzy byly zahájeny v listopadu 2018. Před zahájením projektu v září 2020 společnost Sling Aircraft

vyráběla upravenou konstrukci letadla. Od srpna 2021 do srpna 2022 jsou plánovány předváděcí a zkušební lety.
Jsme rádi, že jsme partnerem tohoto projektu, a že můžeme studeny podporovat trhacími nýty GESIPA® používanými na letadle v hojné míře a také naším nýtovacím nářadím na trhací nýty. Jako nýtovací nářadí se při výrobě letadla E-Sling používá naše akumulátorové nářadí.

E-Sling: Moderní elektroletadlo s modulárním systémem akumulátorů a prostorem pro maximálně čtyři osoby. 

Podrobnosti o projektu:

  • Kategorie:
    Letecký průmysl
  • Projekt:
    E-Sling
  • Další informace:
    E-Sling
 

Cíle tohoto projektu ETH jsou pro studenty jednoznačné:
Vyvinutí nového efektivního elektropohonu a modulárního systému akumulátorů. Navíc je nutné demonstrovat celkovou technickou způsobilost k létání.

Letadlo E-Sling má dolet 250 km při zvětšeném rozpětí křídel 10,5 metrů. To umožňuje efektivní let pro čtyři cestující cestovní rychlostí 160 km/hod. Maximální vzletová hmotnost (včetně čtyř cestujících a zavazadel) činí 950 kg.

Studenty vyvinutý elektromotor dodává maximální výkon 110 kW pro vzlet a nepřetržitý výkon 45 kW za letu. Vestavěný akumulátor má kapacitu 50 kWh a nachází se namísto benzinových nádrží v křídlech a v bloku motoru.

Na stavbu elektroletadla bylo použito velké množství našich trhacích nýtů GESIPA®. Přitom bylo použito naše osvědčené akumulátorové nýtovací nářadí na trhací nýty řady Bird Pro.

Projekt zahrnuje čtyři důležité aspekty:
1. Vzdělávání – podpora studentů ETH
2. Životní prostředí – letecká doprava je poprvé realizována udržitelně a šetří velké množství CO2.
3. Technologie – probíhá pokrokový výzkum možností elektrických pohonů v leteckém průmyslu
4. Ekonomika – nabízí se střednědobé až dlouhodobé zajímavé ekonomické perspektivy